אזכרה לקדושי קהיר ביום השנה ה-68 לתלייתם

בבוקר קר במיוחד אך בהיר, למרות איומי החזאים לגשם ולסופת חול, התייצבו במרומי הרצל ביום רביעי, י' בשבט, 1 בפברואר, כמעט 300 צעירות וצעירים וכן חברים וקרובים ונציגי חיל המודיעין לאזכרה השנתית לסא"ל ד"ר משה מרזוק וסא"ל שמואל עזר, שנתלו בקהיר בח' בשבט תשט"ו, 31 בינואר 1955, במה שכונה 'העסק הביש' או 'הפרשה'. יום זה הוא חלק מיוזמה בת ארבע עשרה שנים של הקרן. הצעירים שנכחו באזכרה שמעו בשבועות ובימים שלפניה הרצאה מפי פרופ' נחם אילן, ראש הקרן, על 'הפרשה'. ההשתתפות באזכרה מזמנת לתלמידים חוויה מיוחדת. ואכן, התגובות לא אחרו לבוא: תלמידים, מורים ומנהלים הודו על הזכות לשמוע את ההרצאה ולהשתתף באזכרה שבסיומה התקיימו קבוצות שיח של התלמידים עם בני משפחות החללים וחברים. כך התוודעו הצעירים לשאר הרוח ולתעצומות הנפש של עזר ומרזוק וחבריהם למחתרת.

נכחו באזכרה תלמידות ותלמידים ממדרשת נטור בגולן, ממגמת משטרה בכפר הנוער הודיות בגליל התחתון, ומבתי הספר הריאלי בחיפה, אולפנת כפר פינס, מקיף י' אמי"ת באשדוד ואולפנת אוריה באלון שבות; ומירושלים: אורט גבעת רם, בויאר, הימלפרב ופלך בנות. מנכ"ל המל"ם, תא"ל (מיל') יובל חלמיש, כיבד את המעמד בנוכחותו.

יום עיון בבית הספר הריאלי העברי בחיפה

כחמישים תלמידות ותלמידים ממגמות המזרח התיכון וערבית בכיתות י-יב השתתפו ביום רביעי, ג' בשבט תשפ"ג, 25 בינואר 2023, ביום עיון קצר שערכה הקרן להנצחת קדושי קהיר בבית הספר הריאלי בחיפה זו השנה האחת עשרה. יום העיון התמקד באומנות כמשאב נפשי והוא הוקדש בהוקרה למאיר זפרן  ז"ל, מגיבורי 'הפרשה', ('העסק הביש'), אשר נפטר ב30.10.22 בשנתו התשעים וחמש, ונטל חלק פעיל בימי העיון הללו.                         

הדוברים המרתקים היו ד"ר יהודה להב, שפתח את יום העיון, פרופ' נחם אילן שהרצה על ציורי מאיר – "אומנות כדרך להתמודדות עם טראומה" ועל רישומי רוברט דסה – "אומנות כמשאב נפשי". יואל, בנו של מאיר זפרן, שיתף וריגש את הנוכחים כששוחח על "לגדול בבית אומן גיבור".

ערב עיון לרגל נעילת תערוכתו של רוברט דסה במוזיאון אסירי המחתרות בירושלים

"תהיו גם אתם השגרירים של הסיפור של האבות שלנו…".  במילים אלו של גיא, בנו של רוברט דסה, הסתיים ערב עיון לרגל נעילת התערוכה "משחור לבן לצבע", בה הוצגו ציורים פרי מכחולו של רוברט שצוירו בכלא, ובהם תיאור של חיי אסירי 'הפרשה'. התערוכה הוצגה במוזיאון אסירי המחתרות בירושלים במשך כחצי שנה.

ערב העיון, שהתקיים בכ"ט בטבת תשפ"ג, 22 בינואר 2023, היה תוצר של שיתוף פעולה בין  הקרן להנצחת קדושי קהיר, המוזיאון, מכון בן-צבי ויחידת המוזיאונים במשרד הביטחון. הערב יוחד ל'גבורת הרוח מאחורי הסורגים'.

נשאו דברים ד"ר חנן חריף, סגן ראשת מכון בן צבי; נצ"ם (גימ') אלה שושנה, מנהלת הקרן להנצחת קדושי קהיר; שלמה דרור, אוצר התערוכה; פרופ' נחם אילן, ראש הקרן להנצחת קדושי קהיר; פרופ' זאב גריס, לשעבר חוקר ביחידת התיעוד של משרד הביטחון; ופרופ' זהבה סלומון, כלת פרס ישראל ומומחית לפוסט-טראומה אחרי שבי. נורית שפירו הנחתה רב-שיח בהשתתפות גיא, בנו של רוברט דסה; שרון, בתו של פיליפ נתנסון; ויואל, בנו של מאיר זפרן, אשר ספרו על החיים בבית של אבא גיבור. הנחתה את הערב הדר קמון-טרייסטר, אחראית ההדרכה במוזיאון. הערב היה אירוע מרגש ועורר הדים חיוביים רבים.

X סגירה
גלילה למעלה