פעילויות ואירועים 2021

66 שנים לתלייתם של סא"ל ד"ר משה מרזוק וסא"ל שמואל עזר

מדי שנה מארגנת הקרן להנצחת קדושי קהיר אזכרה לסא"ל ד"ר משה מרזוק ולסא"ל המהנדס שמואל עזר ביום העלאתם לגרדום בקהיר בח' בשבט תשט"ו, 31 בינואר 1955. באזכרה נוכחים מאות בני נוער – תלמידי תיכון, חטיבות ביניים, אולפנות, מכינות ומדרשות לאחר ששמעו הרצאה על הפרשה הקרויה בציבוריות הישראלית 'העסק הביש' או 'מבצע סוזאנה'. זהו חלק מפעילות חינוכית של הקרן לזכר פועלם ומורשתם של עולי הגרדום וחבריהם, שריצו שנים רבות בכלא. השנה, לאור מגבלות הקורונה, התקיימה אזכרה צנועה בח' בשבט בנוכחות בני המשפחות, ראש הקרן ונציגי חיל המודיעין בלבד. לאחר האזכרה הצטרפו המשתתפים לטקס בהיכל הזיכרון המתקיים מידי יום ובו מציינים את כל החללים שנפלו באותו תאריך.
במסגרת שיתופי פעולה של הקרן עם גופים נוספים התקיימו הרצאות מקוונות רבות סביב מועד האזכרה . במסגרת זומל"ם (הרצאות המשותפות למל"ם ולמת"ג ) סמוך לח' בשבט הרצו אפרים הלוי, ראש המוסד לשעבר, ופרופ' נַחֵם אילן, דיקן מדעי הרוח באקדמית חמדת שבשדות נגב וראש הקרן על הפרשה מהזווית האסטרטגית והטקטית. בשבוע שלפני כן קיימה הקרן ארבע הרצאות במסגרת 'ראשית ירושלים' על הפרשה מזוויות שונות. הרצו: נחם, אלה ונורית. בערב הרביעי התקיים תלת-שיח ובו שוחח נחם עם מנהלת הקרן, אלה שושנה, הקרויה על שם דודהּ, שמואל עזר, ועם רומי מרזוק, נכדתו של ד"ר יוסף מרזוק, אחיו הצעיר של ד"ר משה מרזוק. בנוסף הרצה פרופ' נחם בפני חברי ארגון הגמלאים של עובדים בכירים בשירות הציבורי. להרצאות אלו האזינו במצטבר כ-2,500 איש.
במבט לאחור מתברר שמשבר הקורונה מנע מאיתנו לקיים את האזכרה השנתית במתכונתה הרגילה אולם פתח בפנינו הזדמנויות חדשות ופוריות הודות לארגונים שסייעו בידינו.

טקס הענקת מלגה ותעודת הוקרה מטעם הקרן להנצחת קדושי קהיר

ביום שלישי, 29 ביוני 2021, קיימה הקרן להנצחת קדושי קהיר בשיתוף המרכז למורשת המודיעין שבגלילות טקס ובו העניקה תעודת הוקרה ומלגה.
תעודת ההוקרה הוענקה לגב' עידית בדיחי, צלמת ועורכת סרטים, על עבודתה המסורה, המקצועית והרגישה במשך שנים, מתוך קשב פנימי עמוק, לתיעוד סיפורי חייהם וגבורתם של נידוני קהיר, ולהנגשת הסיפורים בסרטונים לציבור הרחב.
המלגה ניתנה לגב' הלל אזולאי על עבודה מצוינת שהגישה כעבודת גמר לבגרות ברמה של חמש יחידות. נושא העבודה היה 'האם קיים חוט מקשר בין פרשת טוביאנסקי לפרשת העסק הביש, ומהו?'.
הוועדה שבדקה את העבודה מצאה את הגב' הלל אזולאי ראויה למלגה. תוכן העבודה, אופן הכתיבה ורמת המחקר ענו לדרישות הקרן למתן מלגה, ועולים בקנה אחד עם מטרותיה לעידוד חקר 'העסק הביש' והשפעתו על יהודי מצרים ומדינת ישראל.
את הטקס פתח מנכ"ל המרכז למורשת המודיעין, תא"ל (מיל') דודו צור, אשר דיבר על גבורת נידוני קהיר. אחריו דיבר ראש הקרן, פרופ' נחם אילן, על הקרן ועל עבודתה הרגישה של עידית בהפקת סרטונים מתוך ראיונות עם גיבורי הפרשה ובני משפחותיהם. מנהלת הקרן, אלה שושנה, הציגה את נימוקי הוועדה שהחליטה על הענקת המלגה להלל. הד"ר מרים וייטמן, המנחה של הלל בעבודתה, ניתחה את תהליך כתיבת העבודה והסבירה מה מקומם של ראיונות בעבודות מחקר.
עידית והלל סיפרו כל אחת בדרכה כיצד חוו את עבודותיהן וכיצד נקשרו לפרשת 'העסק הביש', לגיבוריה וללקחיה.

משחור-לבן לצבע: תערוכת הציורים של רוברט דסה מנידוני קהיר

ב-4 בנובמבר 2021 התקיים אירוע מרגש במוזאון ההגנה בתל אביב – נפתחה תערוכת רישומים של רוברט דסה, מנידוני קהיר. התערוכה נערכה ביוזמת אגף השיקום, בשיתוף אגף משפחות ויחידת המורשת והמוזאונים במשרד הביטחון. אוצר התערוכה הינו שלמה דרור. בתערוכה הוצגו רישומים מקוריים שהכין רוברט דסה כששהה בכלא המצרי (1954–1968) והצליח להבריח עם שחרורו. ברישומים תיאר רוברט ביד אומן מקצת חוויותיו בכלא. רישומיו הם מלאכת אמן, מעט המחזיק את המרובה. יצירותיו מלמדות על דקות ההתבוננות וכושר ההבעה העדין והעמוק של רוברט, ועל תעצומות הנפש שלו ושל חבריו. כישרונם של רוברט ושל חברו מאיר זפרן היו ידועים בכלא, והם היו לצַבָּעֵי הכלא, קישטו את קירותיו בציורים (כפי שנדרשו), והכינו ציורים למפקדי הכלא. רוברט מספר כי הקצינים הביאו לו בהסתר תמונות של יקיריהם והוא התבקש לצייר פורטרטים שלהם. הוא השתדל לציירם יפים ונאים יותר מאשר במציאות. בתמורה עלה מעמדו והוא השיג טובות הנאה קטנות בעבורו ובעבור חבריו. כך נהגו כל החברים, איש איש בתחומו.
במהלך הערב גזר רוברט את הסרט והסביר לסובבים אותו מי מופיע בהם ומה עומד מאחורי כל רישום.
באירוע נכחו בכירים ממערכת הביטחון ואנשי משרד הביטחון הנמצאים בקשר עם המשפחה, בני משפחות הנידונים, טייסים ולוחמי השייטת שהיו בשבי במצרים ב-1967 וניאותו לעכב את חילופי השבויים כדי שגם ארבעת אסירי ה'פרשה' ייכללו בעסקת החילופים, ראשי הקרן להנצחת קדושי קהיר, חברים קרובים, בני משפחה, והאחראים להפקת האירוע מטעם משרד הביטחון. ההתרגשות הייתה רבה. האירוע היה מחוות הוקרה לרוברט, תיקון קטן לעוול ממלכתי בן 67 שנים.
התערוכה תנדוד בין מוזיאונים של משרד הביטחון, יחידות אמ"ן ומערכת הביטחון. סמוך לאמצע מרס 2022 התקיים טקס דומה במוסד, שם הוצגה התערוכה חודשים אחדים.

X סגירה
גלילה למעלה