פעילויות ואירועים 2019

סיכום פעילות הקרן להנצחת קדושי קהיר בשנת תשע"ט 2019

אירועים

אזכרה לסא"ל מאיר מקס בינט – מישל ביתו של מאיר מקס בינט קיימה אזכרה לאביה ב-7 בדצמבר 2018, נר שישי של חנוכה, ביוזמה ובשיתוף של חוג מטיילי אוהבי ירושלים.

אזכרה לסא"ל שמואל עזר וסא"ל ד"ר משה מרזוק – כ-500 איש נכחו ב-15 בינואר 2019 באזכרה השנתית לסא"ל ד"ר משה מרזוק ולסא"ל שמואל עזר, בהם רוברט דסה, מאסירי הפרשה, ותלמידי בתי ספר תיכוניים ותלמידי מכינות מכל רחבי הארץ אשר שמעו בשבועות הקודמים לאזכרה הרצאה מפי ראש הקרן.

תערוכה – קיימנו בבית הלוחם בבאר שבע תערוכה מרישומי מאיר זפרן ורוברט דסה, מציורי שמואל עזר ומתצלומים שצילם פיליפ נתנסון. התערוכה הוצגה משך כשלושה שבועות ובמהלכה הרצתה מנהלת הקרן על הפרשה.

ערב קהילה – ב-10 באפריל 2019 התקיים ערב קהילה בנהריה כמחווה ליהדות מצרים, שעיקרו נסוב על פרשת 'העסק הביש'. האירוע הינו פרי של שיתוף פעולה בין הקרן להנצחת קדושי קהיר, מכון בן-צבי וקהילת בית נריה בנהריה, בתמיכת המשרד לשוויון חברתי, משרד החינוך ועמותת בית נריה.

השקת תערוכה מציורי מאיר זפרן – ב-1 באוגוסט 2019 הושקה במרכז לתרבות ישראלית בבית מורשה של בית הספר הריאלי בחיפה תערוכת רישומים וציורים של מאיר זפרן ביוזמת בניו ובהשתתפות הקרן.

הרצאות

ראש הקרן פרופ' נחם אילן הרצה בהתנדבות בפני למעלה מ-1,500 נפש בכל רחבי הארץ: תלמידי תיכון, חניכי מכינות קדם-צבאיות, סטודנטים, נגדים וקצינים בצה"ל, עובדים, מתנדבים, גמלאים ועוד. ד"ר יוסף מרזוק, רוברט דסה ואלה השתתפו במקצת ההרצאות.

לקראת האזכרה קיימנו מיני יום עיון בבית הספר הריאלי בחיפה לתלמידי כיתות י' במגמות לימודי המזרח התיכון ודיפלומטיה אזורית.  פרופ' נחם הרצה על מחלות ילדות (של המדינה כמובן) ועופר ענבי על פרשת פולארד- בין מחויבות מוסרית למחויבות מבצעית. עופר העלה סוגיות שעלו כבר בפרשת 'העסק הביש' .

הנצחה בת קיימא

פנינו לעיריית מודיעין ולעיריית רמת השרון בשיתוף המרכז למורשת המודיעין בבקשה לקרוא שמות רחובות על שם מרזוק ועזר וחידשנו  את הפנייה לעיריית באר שבע לקבוע שמות רחובות על שם מרזוק ועזר.

ראיונות הקלטות וסרטונים

פרסמנו סרטון של הריאיון עם קלרה דה הרטוך ז"ל על אודות הקשר שלה עם ד"ר משה מרזוק ושישה סרטונים מתוך האירוע לציון יובל לשחרור נידוני קהיר.

קיימנו ריאיון מוקלט עם סמי וגיא מיוחס על אודות אביהם, מאיר מיוחס ז"ל, וריאיון מצולם עם ברברה, אריאל ושרון נתנסון על אודות פיליפ נתנסון ז"ל.

עיבדנו לסרטון ריאיון שהקלטנו בעבר עם מאיר זפרן

אתר נידוני קהיר

המשכנו בהעשרת האתר במאמרים, תמונות סרטונים וקישורים. לאתר נכנסו בשנה האחרונה כ-9,000 איש, מהם 6,900 בחודש מאי, שבו הוקדשה תוכנית בסדרה 'עובדה' לשיחה בין מרסל ניניו ז"ל לתמי ארד. ביתר החודשים נכנסו בממוצע כ-210 איש בחודש.

פרסומים ועבודה ברשתות

דיווח על האזכרה פורסם ב'רואים מל"ם' בלוויית תצלום מהאירועים.

פרופ' נחם אילן, ראש הקרן, פרסם מאמר שכותרתו "העסק הביש – כשלים ולקחים" בידיעון המקוון "עד כאן", המופץ מטעם הפיקוח על הוראת ההיסטוריה בחמ"ד.

עופר ענבי פרסם בעקבות האזכרה מאמר באתר לפרסום מאמרים מקצועיים' שכותרתו "פרשת 'העסק הביש': מי נתן את ההוראה, כיצד מחנכים כיום צעירים וחיילים לאור לקחי אם כל הפרשות".

המשכנו לפרסם פוסטים בדף הפייסבוק של הקרן ובדפי פייסבוק נוספים. הפוסטים זכו לעשרות שיתופים. בעקבות פטירתה של מרסל פרסמנו שוב קישורים לכל הסרטונים שהפקנו מהריאיון עם רוברט ומרסל. במצטבר אלפי אנשים צפו בסרטונים.

פרידה מגיבורה

 

יותר ממאתיים איש ליוו ב 25.10.19 את מרסל ניניו בוגר, גיבורת ישראל, למנוחת עולמים בקיבוץ עינת, ובהם ראש המוסד, יוסי כהן, קצין מודיעין ראשי, בני משפחתה, חבריה ל"פרשה" רוברט דסה ומאיר זפרן שישבו בכלא, בני המשפחות של נידוני הפרשה, ותמי ארד, רעייתו של הנווט הנעדר רון ארד.

ספדו לה ראש המוסד, בתה רונית ונכדתה, רוברט דסה, תמי ארד ועוד חברים קרובים.

"מרסל ניניו הייתה גיבורה", ספד לה כהן. "בדרך שבה החזיקה מעמד במאסר קשה ומייסר 14 שנים, ולא פחות באופן שחזרה לחיים כאדם חופשי במדינתה". על "העסק הביש" אמר כהן, כי אחרי שיחידה 131, שאליה השתייכו נידוני קהיר, הועברה מצה"ל למוסד, היו האסירים לחלק מהמוסד. "מרסל וחבריה משמשים לנו ולכל אזרחי ישראל כמקור השראה. מורשתם היא מורשת של אהבה עזה למדינת ישראל ולעם היהודי, אומץ לב ונכונות אין סופית להקרבה", אמר כהן.

תמי ארד אמרה: "זכיתי והחמצתי. זכיתי להכיר אותך, והחמצתי כי הכרתי אותך מאוחר מדי. צלולה עד הרגע האחרון, שנונה, שומרת על חוש הומור בריא, סקרנית, מתעדכנת בחדשות באנגלית ובצרפתית ומבינה בערבית את מה שאנחנו צריכים היינו להבין". עוד אמרה כי מרסל הייתה לא "מתנחמדת", לא אוהבת שמזייפים, מעריכה אנשים כנים, ועם זאת תמיד שומרת על נימוסים אירופיים".

רוברט דסה, ידיד נפשה, חברה לרשת במצרים ומי שישב כמוה 14 שנים בכלא המצרי, ספד לה ואמר: "מרסל הייתה האישה היחידה ברשת שלנו. רמזתי קודם על הקשיים ואפשר רק לדמיין מה עבר על מרסל. אך כל מי שהכיר אותה ראה אדם חזק, מרשים ואמיץ, אישה רגישה בעלת חן מיוחד שקומתה תמיד זקופה." ועוד סיפר על המשפט: "את מרסל אני פגשתי לראשונה רק בבית המשפט. פגשתי בחורה צעירה וחזקה ששמרה על פאסון המיוחד לה…. דווקא אב בית הדין המצרי דיגוי נתן לכך ביטוי כשאמר לעצירים המוסלמים שלא הראו חוסן דומה, שייקחו דוגמה מהבחורה שהייתה כאן לפניהם!".

מרסל נטמנה ליד בעלה האהוב אלי בוגר.

מרסל נניו – קישור

השקת תערוכת ציורים מאיר זפרן

ביום חמישי 1.8.19 כ"ט בתמוז, הושקה תערוכת רישומים וציורים של מאיר זפרן, מי שישב בכלא 7 שנים בעקבות פרשת 'העסק הביש'. התערוכה התקיימה ביוזמת בניו ובשיתוף פעולה עם המרכז לתרבות ישראלית, בית מורשה בריאלי חיפה ובסיוע הקרן להנצחת קדושי קהיר. בתערוכה הוצגו איורים בהם תאר מאיר את החוויות הקשות שעברו עליו ועל חבריו במעצר במשפט ובשנים הארוכות שישבו בכלא וכן ציורים מרהיבים שצייר במהלך השנים. פרופ' נחם אילן, חוקר ומרצה וראש הקרן להנצחת קדושי קהיר הרצה על הפרשה וחלקו של מאיר זפרן בה, הגב' טלי שקד הרצתה על ציוריו של מאיר כביטוי של תעצומות נפש. עוד נשאו דברים, יודי מורטון יו"ר אגודת המאיירים הגב' אלה שושנה מנהלת הקרן להנצחת קדושי קהיר על יעוד הקרן ופעילותה וגיל חנן מורה בבי"ס הריאלי סיפר על אופן הלימוד והנצחת הפרשה בבית ספרם. גולת הכותרת באירוע היו דבריו של מאיר שריתק את הנוכחים בסיפוריו על הפרשה ועל מה שעברו בכלא. גם לאחר סיום דבריו התגודדו סביבו האורחים והמשיכו לשאול אותו שאלות ולשמוע רשמים ממקור ראשון.

ערב קהילה בנהריה כמחווה ליהדות מצרים

ביום רביעי, ה' בניסן תשע"ט, 10 באפריל 2019, התקיים ערב קהילה בנהריה כמחווה ליהדות מצרים שעיקרו נסוב על פרשת 'העסק הביש'. האירוע הינו פרי של שיתוף פעולה בין הקרן להנצחת קדושי קהיר, מכון בן-צבי וקהילת בית נריה בנהריה, בתמיכת המשרד לשוויון חברתי, משרד החינוך ועמותת בית נריה.

בדברי הפתיחה אמרה הגב' מעיין ללוש, רכזת ערבי קהילות במכון בן-צבי:

בחודשים האחרונים נחם ואֵלָה חברו אלי, לפרויקט "ערבי קהילות" במכון בן-צבי, במטרה לערוך ערב קהילה למען יהודי מצרים, שבו נשלב את פרשת "העסק הביש". הפרשה והערכים הנחשפים בה, שהיו ערכי אהבת ישראל ומסירות הנפש של צעירים יהודים שישבו במצרים, בגולה, ונרתמו למען ארץ ישראל הרחוקה, נגעו ללבי, והיה לי ברור שארצה ליטול בכך חלק ולהעלות על נס את פועלם ולהוקיר את הקרבתם היקרה מפז, שעלתה לחלקם בחייהם ולאחדים מהם במאסר, עינויים ובדידות. לשמחתנו, קהילת בית נריה נענתה להצעת הקרן להנצחת קדושי קהיר ונרתמה לנושא בחפץ לב, ואת פירות שיתוף הפעולה החשוב הזה נזכה לראות הערב.

אחת המשתתפות סיפרה כי הייתה שכנה של משפחת מרזוק בקהיר. יום אחד, בעת שערכו אזכרה בביתם, הגיעו נציגי המֻח'אבראת (המודיעין המסכל במצרים) ושאלו היכן מתגוררת משפחת מרזוק. היא הראתה להם את הבית, וכיוון שהייתה סקרנית עקבה אחריהם מבעד לחלון. הם דפקו על דלת השכנים, הגב' רחל מרזוק יצאה לקראתם וכעבור שניות התמוטטה על הרצפה. משהתפרסם דבר העלאתם לגרדום של ד"ר משה מרזוק ושמואל עזר הבינה המספרת כי הייתה עדה להודעה שנמסרה לאם על ביצוע גזר הדין הנורא.

ד"ר נעמי פויכטונגר-שריג הרצתה על אודות הגדות לפסח כבבואות תרבותיות בעזרת מצגת מרשימה. פרופ' נחם אילן ריתק את הנוכחים בהרצאתו על "פרשת 'העסק הביש': ערכים, אידיאלים ואחריות אישית". בהרצאתו סרטט בקצרה את תווי פניה הייחודיים של הקהילה היהודית במצרים בעת החדשה. ההרצאה לוותה בסרט והאירוע לווה במוזיקה אותנטית לצד כיבוד עשיר.

אזכרה לציון 64 שנים להעלאתם לגרדום של סא"ל ד"ר משה מרזוק וסא"ל שמואל עזר

כ-500 איש נכחו ביום שלישי, ט' בשבט תשע"ט, 15 בינואר 2019, באזכרה השנתית לסא"ל ד"ר משה מרזוק ולסא"ל שמואל עזר, שנתלו בקהיר בח' בשבט תשט"ו, 31 בינואר 1955. לצד בני משפחה, חברים, נציגי צה"ל וחברי הנהלת הקרן להנצחת קדושי קהיר עוד נכחו מר רוברט דסה, מאסירי ה'פרשה' ורעייתו, נציגי מדרשת השילוב בנטור שברמת הגולן, נציגי מדרשת 'עין פרת' שבאלון, תלמידי בית הספר הריאלי בחיפה, קוגל בחולון, תלמידי מגמת משטרה בכפר הנוער הודיות שבגליל אשר שימשו גם משמר כבוד, נציגות האולפנה בכפר פינס ואולפנת 'אוריה' באלון שבות, ותלמידי בתי הספר הבאים בירושלים: בויאר, הימלפרב, הרטמן בנים, מכללת אורט, ישיבת בני עקיבא 'נתיב מאיר' ופלך בנות. עוד הגיעה קבוצה גדולה של חברי 'חוסן אופקים' ומקצת תלמידי האולפן לעולים שבבית העם בירושלים. כולם שמעו בשבועות הקודמים לאזכרה הרצאה מפי ראש הקרן פרופ' נחם אילן על 'ערכים, אידאלים ואחריות אישית: 64 שנים ל"עסק הביש"'.

לאחר החלק הטקסי התנהלו כבשנים הקודמות קבוצות שיח עם חברי החללים, ובייחוד עם רוברט דסה, ד"ר יוסף מרזוק, אחיו של משה מרזוק, וניצב ורב-גונדר (גימ') לוי שאול, צעיר העצירים היהודים במצרים ב-1948 וחבר בהנהלת הקרן, שריתקו את הצעירים שעה ארוכה בסיפוריהם ובתובנותיהם.

מיני יום עיון בבית הספר הריאלי בחיפה

בשמיני בינואר 2019 קיימה הקרן להנצחת קדושי קהיר מיני יום עיון בבית הספר הריאלי בחיפה. נכחו בהרצאות כשישים תלמידי כיתות י' במגמות לימודי המזרח התיכון ודיפלומטיה אזורית, תקשורת ודיפלומטיה ציבורית. עוד נכחו נציגי משפחות החללים, ראשי הקרן להנצחת קדושי קהיר והאדריכל והצייר מאיר זפרן, מאסירי הפרשה, אשר ריצה שבע שנים בכלא המצרי.

קודם ליום העיון האזינו התלמידים להרצאה מפי המורה ומרכז המגמה, מר גיל חנן, על פרשת 'עסק הביש' וצפו בסרט בנושא. פתח את היום מר מנדי רבינוביץ', מנהל בית בירם. פרופ' נחם אילן, ראש הקרן, הרצה על 'מחלות ילדות'(של המדינה, כמובן), ומר עופר ענבי על 'פרשת פולארד – בין מחויבות מוסרית למחויבות מבצעית'. בהרצאתו העלה מר ענבי סוגיות מורכבות שחלקן הופיעו כבר בפרשת 'העסק הביש'. התלמידים התעניינו, שאלו שאלות נוקבות והביעו את דעותיהם בסוגיות ערכיות. בסיום יום העיון נשא דברים ד"ר יוסי בן דב, מנכ"ל בית הספר.

X סגירה
גלילה למעלה