פעילויות ואירועים 2020

'הולכים לאורם'

בחוות השומר, המשמשת בסיס טירונות של חיל החינוך והנוער, מתקיים מזה שנים מספר פרויקט ובו כל צוות טירונים נקרא על שם חלל צה"ל. במהלך הטירונות הטירונים לומדים על חייו ועל עולמו הערכי של החלל ומנסים לפעול ברוחו. למשפחות של ד"ר משה מרזוק ושל שמואל עזר הייתה הזכות להיות שותפות לפרויקט. בתחילת מרץ 2020 התקיים מפגש מרגש עם צוות שמואל וצוות משה ועם המפקדות שלהם במרכז למורשת המודיעין בגלילות. ראש הקרן, פרופ' נחם אילן, סיפר בקצרה על הפרשה בדגש על הערכים שהניעו את חברי הרשת. בני המשפחות סיפרו לצוותים על משה ושמואל בחייהם ובמותם ומה אפשר ללמוד מהם. הטירונים גילו עניין, ידע, שאלו שאלות נוקבות, והחשוב מכול – הפיקו מן המפגש תובנות וערכים שיוטמעו במהלך הטירונות בסיוע המפקדות. אנו מאמינים כי תובנות וערכים אלה יסייעו להם ויקדמו אותם בדרכם בצבא וכאזרחים אחראים ופעילים.

בשל הקורונה לא התקיימו טקסי סיום הפרויקט והטירונות בנוכחות משפחות ואורחים, ולכן נאלצנו להסתפק בשמירת קשר עם המפקדות. שמחנו לשמוע כי חלק מהטירונים הגיעו ליחידות קרביות, חלקם יהיו נהגי בט"ש ואחרים בתפקידים תומכי לחימה. אנו מאחלים להם הצלחה באתגרים העומדים בפניהם.

65 שנים לתלייתם של סא"ל שמואל עזר וסא"ל ד"ר משה מרזוק

כ-500 איש, רובם המכריע תלמידות ותלמידים מרחבי הארץ, התאספו בי' בשבט תש"ף, 5 בפברואר 2020, סביב קבריהם של סא"ל ד"ר משה מרזוק וסא"ל המהנדס שמואל עזר במרומי הר הרצל כדי לציין מלאת 65 שנה להעלאתם לגרדום בקהיר. תלמידי מגמת משטרה בכפר הנוער הודיות שבגליל התחתון שימשו משמר כבוד. מנכ"ל המל"ם, תא"ל (מיל') דודו צור, ואל"ם י' ממפקדת 8200, ריגשו את הנוכחים בדבריהם הנוקבים על התיקון שהנוכחים עושים לעוול מתמשך מצד המדינה כלפי גיבורי הפרשה. כל אחד משני הדוברים הדגיש בדרכו את הרֵעוּת, את העוז ליטול אחריות אישית, את אהבת המולדת ואת העדפת ערכי הציבור על ערכי היחיד כלקחים רלוונטיים לכולנו. בלטו בקהל רוברט דסה, מאסירי ה'פרשה'; ד"ר יוסף מרזוק, אחיו של משה וממקימי המל"ם; אלה, גליה ויוסי, אחייניו של שמואל עזר; ונסים לוי, תלמידו של שמואל בתיכון באלכסנדריה.

יום עיון בית הספר הריאלי העברי בחיפה

בכ"ה בטבת תש"ף, 22 בינואר 2020, קיימה הקרן להנצחת קדושי קהיר מיני יום עיון בבית הספר הריאלי העברי בבית בירם בחיפה. נכחו בהרצאות כחמישים תלמידים אשר מתמקדים בלימודיהם בעולם הערבים והאסלאם או בשפה הערבית. עוד נכחו נציגי משפחות הנידונים ונציגי הקרן. קודם ליום העיון האזינו התלמידים להרצאה מפי המורה ומרכז מגמת המזרח התיכון ודיפלומטיה אזורית, מר גיל חנן, על פרשת "העסק הביש".

פתח את היום ד"ר יוסי בן דב, מנכ"ל בית הספר. עופר ענבי ופרופ' נחם אילן, ראש הקרן, הנחו רב-שיח על עצמתו של ההיבט האנושי בפרשה. השתתפו בו האדריכל והצייר מאיר זפרן (בן 91.5!), מאסירי הפרשה, גיא דסה, בנו של רוברט דסה אשר ישב בכלא המצרי 14 שנים, ואלה שושנה שסיפרה על דודהּ, המהנדס שמואל עזר, אשר נתלה בקהיר. נחם סיפר על ד"ר משה מרזוק. בסוף מיני יום העיון סיפרה אלה על דמותה מעוררת ההשראה של מרסל ניניו-בוגר ז"ל, האישה היחידה ברשת. מר מנדי רבינוביץ', מנהל החטיבה העליונה, חתם את היום.

X סגירה
גלילה למעלה