פעילויות ואירועים 2022

פתיחת תערוכתו של רוברט דסה במוזאון אסירי המחתרות בירושלים

ב-18 בספטמבר 2022 התקיים אירוע מרגש במוזאון אסירי המחתרות בירושלים – נחנכה תערוכת הרישומים של רוברט דסה, מנידוני קהיר שריצה  עם חבריו לרשת הריגול מאסר ארוך בכלא המצרי. התערוכה נודדת ונערכה ביוזמת אגף השיקום, אגף משפחות ויחידת המורשת והמוזאונים במשרד הביטחון. אוצר התערוכה שלמה דרור.

בתערוכה מוצגים רישומים מקוריים של רוברט דסה כששהה בכלא המצרי (1954–1968) והצליח להבריחם עם שחרורו. ברישומים תיאר רוברט ביד אומן מקצת חוויותיו בכלא. במוזאון אסירי המחתרות תאי אסירים משוחזרים, תאי הצינוק וחדר זיכרון לעולי הגרדום בתקופת המאבק בבריטים. מונצחים בו גם סא"ל ד"ר משה מרזוק וסא"ל שמואל עזר, אשר נתלו במצרים בח' בשבט תשט"ו, 31 בינואר  1955. תערוכת רישומים באתר הזה יצרה אווירה מיוחדת והמחישה מעט את מה שחוו רוברט וחבריו.

עצם קיום התערוכה במוזאון, שהוא חלק מרשת מוזאונים באחריות משרד הביטחון, כלומר מוסד מובהק של הממסד, היא תיקון מוסרי כלפי רוברט וחבריו.

התערוכה תוצג במוזאון אסירי המתרות חודשים אחדים ואתם מוזמנים לבקר בה. בחול המועד סוכות ידריכו נציגי הקרן במוזאון ויסבירו מעט מה מסתתר מאחורי הרישומים.

 

 

חשיפת לוח הזיכרון במרכז למורשת יהדות מצרים

ביום חמישי, 10 במרס 2022, התקיים במרכז למורשת יהדות מצרים בתל אביב אירוע מרגש בשיתוף הקרן להנצחת קדושי קהיר. במהלך הטקס הוסר הלוט מעל לוח זיכרון שעליו הונצחו ארבעה יהודים מצרים שהקריבו את חייהם למען מדינת ישראל מאז הקמתה:
1. ג'אק לוי (אלעגלאתי) – שירת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה ביחידת חבלה וכך היה למומחה לפירוק פצצות. ב-22 בספטמבר 1948 נהרג בעת ניסיון לנטרל עגלת תופת ברובע היהודי בקהיר.
2. אלי כהן, יליד אלכסנדריה, אשר פעל בשליחות המוסד בסוריה במחצית הראשונה של שנות השישים וסיפק לצה"ל ידיעות פז שסייעו מאוד בהיערכות לקראת מלחמת ששת הימים. הוא נתפס ונתלה בדמשק ב-18 במאי 1965.
3. ד"ר משה מרזוק, מפקד החולייה הקהירית שפעלה מטעם יחידה 131 במסגרת 'העסק הביש' ונטל עליו את כל האחריות להפעלת החוליות, אף שבפועל כבר לא מילא כל תפקיד. הוא נתלה בח' בשבט תשט"ו, 31 בינואר 1955.
4. המהנדס שמואל עזר, מפקד החולייה האלכסנדרונית שפעלה מטעם יחידה 131 במסגרת 'העסק הביש' ונטל עליו את האחריות לחולייה שפיקד עליה בעבר, אף שבפועל כבר לא שימש בתפקיד זה. הוא נתלה בח' בשבט תשט"ו, 31 בינואר 1955.
עוד צוינו על הלוח חברי שתי החוליות שנלכדו במסגרת 'העסק הביש' וישבו שנים רבות בכלא המצרי: ויקטור לוי, מאיר מיוחס, מרסל ניניו-בוגר ופיליפ נתנסון זכרם לברכה, וייבדלו לחיים טובים וארוכים רוברט דסה (בן 89) ומאיר זפרן (בן 93 וחצי). רוברט דסה ומאיר זפרן נכחו באירוע ועוררו עניין והתרגשות גדולה בקרב האורחים.
לאחר הסרת הלוט נשאו דברים: פרופ' נַחֵם אילן, ראש הקרן להנצחת קדושי קהיר; מר יוסי תם, יו"ר התאחדות עולי מצרים; ד"ר ירון פרידמן, הנשוי לנכדה של ג'אק לוי; הגב' אלה שושנה, מנהלת הקרן להנצחת קדושי קהיר; מר שביט בן-אריה, מנהל אגף שימור תרבות ומורשת במשרד התרבות. נהלה והנחתה את האירוע הגב' לבנה זמיר, יו"ר הארגון הבינלאומי של יהודי מצרים בישראל.

יום עיון בבית הספר הריאלי העברי בחיפה, תשפ"ב

ביום  ראשון, 26 בדצמבר 2021, קיימה הקרן להנצחת קדושי קהיר  בפעם העשירי יום עיון קצר בבית הספר הריאלי בחיפה. יום העיון התקיים לאחר שתלמידי מגמת המזרח התיכון למדו על 'הפרשה' ('העסק הביש') מפי מרכז מגמת המזרח התיכון ודיפלומטיה אזורית, גיל חנן. פתח את יום העיון מר זוהר גינוסר, סמנכ"ל בית הספר, שהדגיש את נכונות ההקרבה של חברי הרשת למען מדינת ישראל. בשונה משנים עברו, בחרנו השנה להרחיב ולהעמיק את הרקע המודיעיני של אותה תקופה, שנות החמישים של המאה העשרים, העשור הראשון של מדינת ישראל הצעירה והמתגבשת. אל"ם (בגמלאות) יגאל סימון, שפיקד בעבר על יחידה 504, העוסקת בהפקת מודיעין ממקורות אנושיים (בעיקר סוכנים ושבויים), הרצה על מבצע "סריס": שני הסיכולים הממוקדים הראשונים של צה"ל ב-1956, שנועדו לפגוע בפעילות ה'פדאיון' מרצועת עזה. זו הייתה הרצאה מאירת עין, אשר מעבר לעלילה המותחת שבמוקדה עוד חשפה את התלמידים למגוון שיקולי דעת בעת תכנון האירוע. פרופ' נחם אילן, ראש הקרן להנצחת קדושי קהיר, סיכם והסביר כיצד הסקירה המאלפת של יגאל וסיפור המבצע הם השלמה חיונית להבנת מה שהתרחש במצרים שנתיים לפני כן, וכיצד חלק מלקחי הכישלון בהפעלת החברים במצרים בא לידי ביטוי מתקן בעת הכנת מבצע "סריס". התלמידים, תלמידי כיתות י-יב, השתתפו באופן פעיל בהרצאה, שאלו שאלות נוקבות, וניכר כי התעניינו בהרצאה.

X סגירה
גלילה למעלה