אודות הקרן להנצחת קדושי קהיר

רקע
הקרן להנצחת קדושי קהיר נוסדה בשנת 1991 והיא חלק ממערך הקרנות הפועלות במסגרת המרכז למורשת המודיעין (המל"ם) בגלילות. יזמו אותה: מר רפאל רקנטי ז"ל, שבשנות הארבעים של המאה העשרים היה שליח הסוכנות למצרים והכיר אישית חלק מחברי החוליות; ד"ר יוסף מרזוק, אחיו של עולה הגרדום ד"ר משה מרזוק; הזוג אליהו ודינה ברכה, זיכרונם לברכה, וד"ר חיים (ויקטור) סעדיה ז"ל, שאף ניאות לעמוד בראשה בשנותיה הראשונות.
במשך הזמן נוספו חברים להנהלת הקרן. יש בה דמויות ציבור בולטות: השגריר (בדימוס) אפרים דובק, וניצב ורב-גונדר (בגמלאות) לוי שאול. נציגי משפחות החללים: ד"ר יוסף מרזוק, מישל דגן-בינט, ביתו של מאיר בינט; נצ"ם (בגמלאות) אלה שושנה, אחייניתו של שמואל עזר (מנהלת הקרן); נציגי דור הבנים: רינה מיוחס, כלתו של מאיר מיוחס ז"ל; אֵבִּי ברכה, בנם של דינה ואליהו ברכה ז"ל; גיא דסה, בנו של רוברט דסה; אריאל נתנזון, בנו של פיליפ נתנסון ז"ל; חוקרים שהנושא יוקד בלבם: פרופ' נחם אילן (ראש הקרן) ונורית שפירו; ומשקיף מטעם הנהלת המל"ם, מר ברוך מזור.
היעוד
הקרן נועדה להנציח את זכרם, מורשתם ופועלם של 'קדושי קהיר' ושל חבריהם לרשת, שהיו כלואים במצרים. במונח 'קדושי קהיר' הכוונה היא לסא"ל ד"ר משה מרזוק ולסא"ל שמואל עזר שהועלו לגרדום בח' בשבט תשט"ו, 31 בינואר 1955, ולסא"ל מאיר (מקס) בינט, לוחם סתר של המודיעין הישראלי, שהתאבד בתאו ב-21 בדצמבר 1954, במהלך המשפט. מאיר בינט לא השתייך לרשת אך הכיר חלק מחבריה. מפקדם, אברי אלעד, הסגירם, והסגיר גם אותו.
פעולות ומיזמים
מה עושה הקרן למימוש יעודה?
א. הקרן מעניקה מלגות על מחקרים ראויים בנושאים הבאים:
הפרשה והשלכותיה בארץ ובמצרים
מחקר ביוגרפי על אחד הנדונים
סוגיות בתולדות יהדות מצרים בעת החדשה
הקרן מעניקה מלגות גם על מפעלים חינוכיים הקשורים לפרשה ולנידונים. לדוגמה: עדת הצופים הדתיים הכינה ערכת הדרכה על פרשת 'קדושי קהיר' ועל לקחיה הערכיים וזכתה במלגה בגינהּ.
ב. הרצאות בפני תלמידים בבתי ספר תיכוניים, חניכי מכינות קדם צבאיות, אנשי כוחות הביטחון ואחרים. בכל שנה מרצה ראש הקרן, פרופ' נחם אילן, בפני אלפי צעירים ומבוגרים. אליו הצטרפו בעבר ד"ר יוסף מרזוק ומי שהיה נציב שב"ס, לוי שאול, ובשנים האחרונות שותפה להרצאות אלה שושנה, מנהלת הקרן.
ג. הקרן מזמינה תלמידים להשתתף באזכרה לאחר ששמעו הרצאה על הנושא. בית הספר הריאלי בחיפה הרחיב את טיפולו בנושא. לבד מהרצאה מקדימה של מר גיל חנן, המורה למזרח תיכון ואיש הקשר עם ראשי הקרן, הקרן מקיימת כבר שנים אחדות מינִי יום עיון בבית הספר ובמסגרתו מציגים בכל פעם נושא הקשור לנידוני קהיר.
ד. עריכת אירועים לזכרם של קדושי קהיר. בשנת 2015, במלאת שישים שנה לפרשה, קיימה הקרן אירוע רב משתתפים בשיתוף עם מרכז דהאן באוניברסיטת בר-אילן. לקראת האירוע הפקנו סרט שאורכו כחצי שעה. במרץ 2018 קיימנו בשיתוף המל"ם אירוע לציון חמישים שנה לשחרור אחרוני האסירים ועוד.
בשנים האחרונות אנשי הקרן מקיימים ראיונות מצולמים עם אסירי הפרשה שעודם בחיים ועם בני המשפחות ועל בסיסם אנו מפיקים סרטים תיעודיים הנמצאים באתר.
ה. הנצחה בת קיימא – הקרן פונה בשיתוף המל"ם לרשויות מקומיות כדי לקרוא רחובות, כיכרות, גנים וחורשות על שם קדושי קהיר. עוד פעלה הקרן מול רשויות מקומיות לשיקום ושילוט גנים הקרויים על שם קדושי קהיר.
ו. הקרן הקימה דף פייסבוק, ובו מוצגות חלק מפעילויותיה ופוסטים הקשורים בנידוני קהיר, וכן את האתר שבו הנכם גולשים. האתר מתעד ומציע מידע אמין על שהתרחש במצרים בראשית שנות החמישים של המאה העשרים, ובייחוד על גיבורי הפרשה.

קישורים נוספים:
המרכז למורשת המודיעין (מל"מ)

X סגירה
גלילה למעלה